Beskattning
De flesta EU-medlemsstater tillämpar för närvarande någon form av koldioxidskatt på registrering och / eller ägande av bilar. Dessa skattesystem baseras på koldioxidvärdena från laboratorietestet, vilket finns på bilens intyg om överensstämmelse.
Flyttningen till det nya WLTP-testet bör inte påverka fordonskatten negativt genom att öka kostnaderna för konsumenterna. Tillsammans påverkas inte fordonets prestanda av övergången till WLTP. WLTP kommer dock att resultera i ett högre g / km CO2-värde för ett specifikt fordon jämfört med NEDC, helt enkelt för att det är strängare än det gamla testet.
Policy rekommendationer
WLTP ska inte påverka fordonets beskattning negativt
- Europeiska kommissionen borde klargöra medlemsstaterna att övergången till WLTP inte skulle påverka fordonskatten negativt genom att öka kostnaderna för konsumenterna.
- De nationella regeringarna bör också anpassa sina beskattningssystem, eftersom WLTP kommer att leda till ett högre CO2-värde för samma fordon jämfört med NEDC. Om de inte gör det, kommer införandet av det nya testförfarandet att öka konsumenternas ekonomiska börda.