Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP) är en internationell standard som infördes för att ge mer realistiska mätningar av fordonens bränsleförbrukning, koldioxidutsläpp och förorenande utsläpp. WLTP ersatte den tidigare NEDC (New European Driving Cycle) och har blivit den dominerande metoden för att testa fordon globalt. För att förstå hur WLTP fungerar är det viktigt att dyka ner i de specifika testparametrarna som utgör grunden för denna metod.
Bakgrund
WLTP utvecklades av FN:s ekonomiska kommission för Europa (UNECE) som ett svar på behovet av mer tillförlitliga och representativa tester. NEDC, som hade använts sedan 1980-talet, ansågs inte längre spegla moderna körförhållanden och fordonsteknologier. WLTP:s mer avancerade och omfattande testcykel tar hänsyn till dessa förändringar, vilket gör den till en mer rättvisande metod för att mäta fordonens prestanda.
Testcykelns struktur
En av de viktigaste skillnaderna mellan WLTP och NEDC är själva testcykelns struktur. WLTP-cykeln är längre och mer varierad, vilket innebär att den bättre återspeglar verkliga körförhållanden. Cykeln är uppdelad i fyra faser: låg, medelhög, hög och extra hög hastighet. Varje fas representerar olika typer av körning, från stads- och förortskörning till motorvägskörning.
Hastighet och acceleration
I WLTP testas fordon under ett bredare spektrum av hastigheter och accelerationer. Den högsta hastigheten som nås i testcykeln är 131,3 km/h, vilket är betydligt högre än den maximala hastigheten på 120 km/h i NEDC. Dessutom innefattar WLTP-cykeln snabbare accelerationer och fler stop-and-go-situationer, vilket bättre återspeglar verkliga trafikförhållanden.
Temperatur och väderförhållanden
Till skillnad från NEDC, som utfördes under en fast temperatur på 20-30 °C, tar WLTP hänsyn till olika temperaturer och väderförhållanden. Testerna utförs vid en temperatur på 23 °C, men resultaten kan också justeras för att reflektera kallare eller varmare förhållanden. Detta gör WLTP mer anpassningsbar och relevant för olika klimatzoner världen över.
Last och aerodynamik
WLTP inkluderar också justeringar för fordonets vikt och aerodynamiska egenskaper. I testerna beaktas fordonets extra vikt, såsom passagerare och bagage, samt dess rullmotstånd och luftmotstånd. Detta innebär att resultaten bättre speglar verkliga körförhållanden, där bilen sällan körs utan last.
Utsläpp och bränsleförbrukning
En av de viktigaste aspekterna av WLTP är dess fokus på att ge mer exakta mätningar av koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning. Genom att inkludera en bredare variation av körförhållanden och justeringar för olika faktorer, ger WLTP en mer realistisk bild av hur mycket bränsle ett fordon faktiskt förbrukar och hur mycket utsläpp det producerar under verklig körning.
Hybrid- och elfordon
WLTP har också anpassats för att bättre mäta prestandan hos hybrid- och elfordon. För dessa fordon tar testcykeln hänsyn till både eldrift och förbränningsmotor, vilket ger en mer heltäckande bild av deras bränsleförbrukning och utsläpp. Detta är särskilt viktigt i en tid då elektrifiering av fordonsflottan blir allt vanligare.
Slutsats
WLTP representerar ett stort steg framåt i hur fordonstestning utförs, med mer realistiska och omfattande testparametrar som bättre speglar verkliga körförhållanden. Genom att ta hänsyn till hastighet, acceleration, temperatur, last och aerodynamik, ger WLTP en mer exakt bild av ett fordons prestanda och miljöpåverkan. Denna metod hjälper både tillverkare och konsumenter att förstå och minska fordonens bränsleförbrukning och utsläpp, vilket i sin tur bidrar till en mer hållbar framtid.