Övergången till WLTP-laboratorietestet för bilar (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) följer denna tidslinje:
Övergångstidslinje: Från NEDC till WLTP
Från september 2017
- Bilar typgodkända med NEDC före september 2017 kan fortfarande säljas.
- WLTP typgodkännande kommer att introduceras för nya biltyper.
- Vissa bilar kommer att ha ”gamla” NEDC-värden, medan andra redan är certifierade enligt de nya WLTP-villkoren.
- Branschen vill börja använda WLTP-baserade resultat för allmän konsumentinformation (t.ex. försäljnings-broschyrer och webbplatser).
- Under övergångsperioden (fram till slutet av 2018) bör endast NEDC-värden användas på etiketter och information hos återförsäljare för att göra det möjligt för konsumenter att jämföra olika bilar.
Bonus malus baseras på NEDC fram till och med 2019.
Samma bil har plötsligt två olika CO2-värden, varför är det så?
Det nya WLTP-testet (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test) är en ny och robust testcykel för personbilar och lätta lastbilar, och har därför högre (men mer realistiska) värden för CO2 och bränsleförbrukning.
- Före september 2017 hade alla bilar koldioxidvärden baserat på det gamla NEDC-testet (den nya europeiska körcykeln).
- Under övergångsperioden från NEDC till WLTP som startade i september 2017, fortsätter bilar som godkänts före dess att fortsätta att ha CO2-värden som mäts under NEDC-testet.
- När en ny biltyp är certifierad enligt WLTP efter september 2017 kommer emellertid dess officiella fordonsdokument, CoC (certifikatet för överensstämmelse) att få koldioxidutsläpp från både det nya labbtestet och den gamla.
- Från och med september 2018 måste alla nya bilar ha WLTP-CO2-värden
Det innebär att efter september 2017, när övergången från NEDC till WLTP görs, kan man erhålla två olika värden för samma bil. Det här riskerar att vara ganska förvirrande, vilket gör det svårt att jämföra bilar.
En väldigt viktig fråga är därför hur WLTP ska integreras i bil och annan dokumentation.
NEDC-värdet på en bil ökade plötsligt, vad hände?
De CO2-mål som biltillverkarna måste möta år 2021 bygger på det gamla NEDC-testet, den så kallade Nya europeiska körcykeln. Från införandet av det nya Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP) i september 2017 kommer WLTP-CO2-värden att översättas tillbaka till NEDC-ekvivalenta värden för att övervaka överensstämmelsen med de CO2-mål som fastställs av Europeiska unionen.
En ”korrelationsövning” genomfördes av Europeiska kommissionen för att bestämma hur värdena för nya bilar som mäts på WLTP-cykeln kommer att översättas tillbaka till NEDC-ekvivalenta värden för övervakning mot EU: s CO2-mål. Dessa korrelerade NEDC-värden kommer antingen att beräknas med hjälp av ett korrelationssimuleringsverktyg eller baserat på resultaten av det fysiska NEDC-testet.
Korrelationsverktyget har begränsningar som kan resultera i högre NEDC-CO2-värden. Om korrelationsverktyget inte bekräftar tillverkarens angivna koldioxidvärde eller verktyget inte kan hantera specifik teknik, kan CO2-värden från korrelationsövningen ersättas med fysiskt uppmätta värden med hjälp av NEDC.
Eftersom det här kommer att bli en uppdaterad version av NEDC (med stramare testinställningsförhållanden) kommer nya bilar som är typgodkända enligt WLTP att ha WLTP-CO2-värden samt högre (uppdaterade) NEDC-CO2-värden jämfört med nuvarande NEDC.
Från september 2018
Alla nya bilar måste certifieras enligt WLTP-testförfarandet, och inte längre enligt NEDC.
Ett undantag bör göras för slutseriefordon för att tillåta ett begränsat antal osålda fordon i lager som godkändes enligt det gamla NEDC-testet att få säljas i ytterligare ett år.
Kommer min bränsleförbrukning att öka med WLTP?
Praktiskt taget kommer inte din bils bränsleförbrukning att förändras med de nya WLTP-värden. Det globala nya harmoniserade lätta fordonstestförfarandet kommer att resultera i ett högre g / km-CO2-värde för samma fordon jämfört med NEDC, helt enkelt för att det är ett strängare och längre test – vilket betyder att WLTP kommer att bättre återspegla dagens situation än NEDC. Med andra ord betyder det högre koldioxidvärdet inte ökad bränsleförbrukning, utan snarare ett mer realistiskt CO2-värde på grund av förändringen i hur fordonet testas.
Från 1 januari 2019
Alla bilar bör endast ha WLTP-CO2-värden för att undvika förvirring bland konsumenterna, enligt bilindustrin.
Kommer WLTP påverka hur stor fordonsskatt jag skall betala?
Övergången till det nya WLTP-testet bör inte påverka fordonsskatten negativt genom att öka kostnaderna för konsumenterna. Tillsammans påverkas inte fordonets prestanda av övergången till Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure. WLTP kommer dock att resultera i ett högre g / km CO2-värde för ett specifikt fordon jämfört med NEDC, helt enkelt för att det är strängare och längre än det gamla testet.
Under övergångsperioden kommer vissa bilar på marknaden bara att ha NEDC-CO2-värden, medan de senast godkända bilarna kommer att ha både WLTP och korrelerade NEDC-CO2-värden.
Till exempel, per september 2017 kan en bilmodell fortfarande ha ett värde på 100g CO2 / km med det gamla NEDC-testet, men en ny fordonstyp kommer in på omkring 120g CO2 / km under det nya WLTP-testet.
Sverige tillämpar från 1/7 2018 sitt nya skattesystem Bonus Malus.
Samma bil har plötsligt två olika CO2-värden, varför är det så?
Det nya WLTP-testet (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test) är en ny och robust testcykel för personbilar och lätta lastbilar, och har därför högre (men mer realistiska) värden för CO2 och bränsleförbrukning.
- Före september 2017 hade alla bilar koldioxidvärden baserat på det gamla NEDC-testet (den nya europeiska körcykeln).
- Under övergångsperioden från NEDC till WLTP som startade i september 2017, fortsätter bilar som godkänts före dess att fortsätta att ha CO2-värden som mäts under NEDC-testet.
- När en ny biltyp är certifierad enligt WLTP efter september 2017 kommer emellertid dess officiella fordonsdokument, CoC (certifikatet för överensstämmelse) att få koldioxidutsläpp från både det nya labbtestet och den gamla.
- Från och med september 2018 måste alla nya bilar ha WLTP-CO2-värden
Det innebär att efter september 2017, när övergången från NEDC till WLTP görs, kan man erhålla två olika värden för samma bil. Det här riskerar att vara ganska förvirrande, vilket gör det svårt att jämföra bilar.
En väldigt viktig fråga är därför hur WLTP ska integreras i bil och annan dokumentation.
Under 2020
Europeiska kommissionen kommer att omvandla dagens (NEDC-baserade) CO2-mål till specifika WLTP-CO2-mål på jämförbart sätt. Dessa nya WLTP-mål kommer att tillämpas för övervakning av bilparkens överenstämmelse med Europeiska kommissionens beslut.
Kommer WLTP-testet att påverka CO2-målet?
De CO2-mål som biltillverkarna måste möta 2021 bygger på det gamla NEDC-testet, den så kallade nya europeiska körcykeln. Från införandet av det nya WLTP-testet i september 2017 kommer WLTP-CO2-värden att översättas tillbaka till NEDC-ekvivalenta värden för att övervaka efterlevnaden av de CO2-mål som fastställts av Europeiska unionen
En ”korrelationsövning” genomfördes av Europeiska kommissionen för att bestämma hur värdena för nya bilar som mäts i WLTP-cykeln kommer att översättas tillbaka till NEDC-ekvivalenta värden för övervakning mot EU: s CO2-mål. Med tanke på att Europeiska kommissionen har skärpt testförhållandena för NEDC kommer det att bli mer utmanande för tillverkarna att uppfylla sina mål.
En jämförelse av nya WLTP-CO2-värden och NEDC-CO2-värden under övergångsperioden från NEDC till WLTP kommer att ligga till grund för Europeiska kommissionen att beräkna WLTP-specifika mål för 2020. Dessa reviderade mål krävs enligt EU-lagstiftningen som ”jämförbara mål” till dagens CO2-mål baserade på NEDC-testet.
Från år 2020 börjar medlemsstaterna och Europeiska kommissionen övervaka WLTP-värdena för nya bilar mot tillverkarnas nya CO2-målvärden baserat på WLTP-testet (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test).