Introduktion till WLTP
WLTP, eller Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure, är en global standard för att mäta fordonens bränsleförbrukning, koldioxidutsläpp och föroreningar. Infört i Europa i september 2017, ersätter WLTP den tidigare NEDC-standarden (New European Driving Cycle) som användes för att testa bilars bränsleekonomi och utsläpp. WLTP syftar till att ge mer realistiska och tillförlitliga testresultat genom att ta hänsyn till faktorer som bättre reflekterar verkliga körförhållanden. Dessa inkluderar längre testcykler, högre genomsnittshastigheter, fler accelerationer och hårdare krav på avgasrening.
Varför WLTP introducerades
Den tidigare NEDC-standarden kritiserades för att ge orealistiska testresultat som inte återspeglade den faktiska bränsleförbrukningen och utsläppen vid verklig körning. Detta ledde till en betydande skillnad mellan de värden som rapporterades i laboratorietester och vad bilägare upplevde i verkligheten. Som svar på detta utvecklade FN
ekonomiska kommission för Europa (UNECE) WLTP-standarden för att ge en mer exakt representation av hur bilar presterar i vardagliga körförhållanden. Genom att göra testerna mer omfattande och verklighetstrogna, syftar WLTP till att minska gapet mellan laboratorieresultat och verklig prestanda, vilket ger konsumenterna mer pålitlig information och hjälper till att säkerställa att fordonen uppfyller moderna miljökrav.
Hur WLTP påverkar bilens avgasrening
Införandet av WLTP har haft en betydande inverkan på bilars avgasrening. Eftersom WLTP-cyklerna är mer krävande än de som användes i NEDC, ställs högre krav på bilens avgasreningssystem för att uppfylla utsläppsstandarderna.
Här är några av de huvudsakliga sätten på vilka WLTP påverkar avgasreningen:
- Strängare utsläppsgränser: WLTP inkluderar strängare gränsvärden för utsläpp av kväveoxider (NOx), kolmonoxid (CO), och partiklar. Dessa krav tvingar tillverkare att förbättra bilarnas avgasreningstekniker, som till exempel installation av effektiva katalysatorer, partikelfilter (DPF) för dieselmotorer och selektiv katalytisk reduktion (SCR).
- Bättre temperaturhantering: WLTP-cyklerna innehåller fler accelerationer och högre genomsnittshastigheter, vilket innebär att motorn och avgasreningssystemet ofta utsätts för högre temperaturer. För att hantera detta måste avgasreningssystemen optimeras för att fungera effektivt vid dessa temperaturer. Detta kan innefatta förbättrad värmeisolering av avgassystemet och bättre värmehantering för katalysatorer och partikelfilter.
- Användning av hybridteknologi: För att möta de strängare utsläppskraven under WLTP, har många tillverkare ökat användningen av hybridteknologi. Genom att kombinera en förbränningsmotor med en elmotor kan utsläppen reduceras, särskilt i stadskörning och vid låg belastning. Hybrider kan köra på enbart el under vissa förhållanden, vilket minskar belastningen på avgasreningssystemet.
- Optimerad bränsleinsprutning: För att förbättra förbränningseffektiviteten och minska utsläppen har biltillverkare förbättrat bränsleinsprutningssystemen. Detta inkluderar exaktare kontroll av insprutningstiden och mängden bränsle som injiceras, vilket bidrar till att minska bildningen av skadliga föroreningar under olika körförhållanden.
Effekter på fordonstillverkare
Implementeringen av WLTP har inneburit betydande utmaningar för fordonstillverkare.
Här är några av de huvudsakliga effekterna:
- Ökad utvecklingskostnad: De strängare kraven på avgasrening har lett till att tillverkare behöver investera mer i forskning och utveckling för att skapa fordon som kan uppfylla dessa standarder. Detta kan inkludera utvecklingen av mer avancerade avgasreningssystem, förbättrade motorstyrningssystem och användning av nya material för att förbättra effektiviteten.
- Längre test- och certifieringsprocesser: Eftersom WLTP-tester är mer omfattande och tar längre tid än de som användes under NEDC, har tillverkare behövt anpassa sina test- och certifieringsprocesser. Detta kan förlänga tiden det tar att få nya fordon godkända för försäljning.
- Prisjusteringar: De ökade kostnaderna för att utveckla och tillverka fordon som uppfyller WLTP-standarderna kan leda till högre priser för konsumenterna. Vissa tillverkare kan behöva justera sina prissättningsstrategier för att täcka dessa kostnader.
- Fokus på elektrifiering: WLTP:s strängare utsläppsgränser har också drivit på övergången till elektrifierade fordon. Många tillverkare har börjat satsa mer på att utveckla elbilar och laddhybrider för att minska beroendet av förbränningsmotorer och därmed lättare kunna uppfylla utsläppsstandarderna.
Hur WLTP påverkar konsumenterna
WLTP har också en direkt inverkan på konsumenterna, särskilt när det gäller val av bil och dess kostnader:
- Mer realistiska bränsleförbrukningssiffror: En av de största fördelarna med WLTP för konsumenterna är att testresultaten ger en mer realistisk bild av bilens bränsleförbrukning och utsläpp i verkliga körförhållanden. Detta gör det lättare för köpare att fatta informerade beslut när de jämför olika fordon.
- Möjliga skatteändringar: I vissa länder baseras fordonsskatter på koldioxidutsläppen. Eftersom WLTP tenderar att rapportera högre utsläppsnivåer än NEDC, kan detta leda till högre skatter för vissa fordon. Konsumenterna behöver vara medvetna om hur WLTP påverkar fordonsskatter i deras region.
- Större utbud av elektrifierade fordon: Med WLTP som driver på utvecklingen av elbilar och hybrider, har konsumenterna nu ett större utbud av miljövänliga fordon att välja mellan. Detta ökar möjligheterna att hitta en bil som både uppfyller stränga utsläppsstandarder och passar deras behov.
Slutsats
WLTP har haft en betydande inverkan på bilindustrin och bilens avgasrening. Genom att införa mer realistiska testcykler och strängare utsläppsgränser har WLTP tvingat tillverkare att förbättra avgasreningstekniker och utveckla mer effektiva och miljövänliga fordon. För konsumenterna innebär detta mer pålitlig information om bränsleförbrukning och utsläpp, men det kan också leda till högre kostnader och förändringar i skattesystemet. Samtidigt har WLTP drivit på övergången till elektrifierade fordon, vilket är ett viktigt steg mot en mer hållbar framtid inom transportsektorn.