När det gäller att mäta bränsleförbrukning och utsläpp för fordon har två huvudsakliga testmetoder använts: NEDC (New European Driving Cycle) och WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure). NEDC, som utvecklades på 1980-talet, var länge standarden i Europa, men ersattes av WLTP eftersom det gamla testet inte längre ansågs tillräckligt realistiskt. Här går vi igenom de viktigaste skillnaderna mellan de två systemen och varför övergången till WLTP var nödvändig.
Utvecklingen från NEDC till WLTP
NEDC designades för över trettio år sedan med syftet att ge en enhetlig metod för att mäta utsläpp och bränsleförbrukning hos fordon. Testet baserades på en teoretisk körprofil som inkluderade en kombination av stadskörning och landsvägskörning. Men med tiden har både teknik och körvanor förändrats, vilket gjort att NEDC-testet inte längre var representativt för verkliga förhållanden.
WLTP utvecklades för att möta dessa förändringar och ge mer realistiska data genom att använda körprofiler baserade på verklig kördata från hela världen. Detta ger bilägare en bättre uppfattning om vad de kan förvänta sig i dagligt bruk.
De viktigaste skillnaderna mellan NEDC och WLTP
- Körprofiler och testförhållanden
- NEDC: Den gamla NEDC-cykeln var ganska enkel och statisk. Den innehöll låg och medelhög hastighet, med begränsad variation i acceleration och inbromsning. Detta gjorde att bilarna kunde prestera bättre under testet än de skulle göra under verkliga förhållanden, vilket ledde till överdrivet optimistiska siffror.
- WLTP: WLTP använder en mer dynamisk och realistisk körprofil som inkluderar fyra olika hastighetsnivåer: låg, medium, hög och extra hög. Testcykeln är längre och mer varierad, vilket speglar verklig körning bättre än NEDC någonsin kunde. WLTP tar också hänsyn till olika körstilar och körförhållanden, vilket ger mer nyanserade och tillförlitliga resultat.
- Testlängd och körsträcka
- NEDC: Testet tog cirka 20 minuter att genomföra och omfattade en körsträcka på ungefär 11 kilometer. Den korta längden och den låga genomsnittshastigheten gjorde att resultaten ofta var fördelaktiga för bilarna, men inte alltid realistiska.
- WLTP: Medan WLTP-testet tar cirka 30 minuter och täcker ungefär 23 kilometer, är det längre och mer varierat. Det innebär att bilar testas i flera olika scenarion, vilket resulterar i mer realistiska siffror för bränsleförbrukning och räckvidd.
- Hänsyn till olika fordonskonfigurationer
- NEDC: Det gamla testet tog inte tillräckligt hänsyn till hur olika tillval och extrautrustning påverkar bilens prestanda. Om en bilmodell hade flera versioner med olika motorer eller tillbehör, testades ofta bara den mest grundläggande versionen.
- WLTP: I det nya testet testas varje bilmodell i flera konfigurationer, från den mest ekonomiska till den minst ekonomiska versionen. Detta innebär att konsumenter kan se hur olika tillval (som större hjul eller extra utrustning) påverkar bilens bränsleförbrukning och utsläpp.
- Mätning av elbilar och hybrider
- NEDC: Metoden för att mäta räckvidd och energiförbrukning för elbilar och laddhybrider var begränsad och inte särskilt realistisk. Testet tog inte fullt hänsyn till faktorer som påverkar batteriets prestanda under verkliga körförhållanden.
- WLTP: WLTP erbjuder en mer korrekt metod för att mäta räckvidden för elbilar och hybrider. Det tar hänsyn till variationer i hastighet och körstil, vilket innebär att räckviddssiffrorna är närmare vad förarna kan förvänta sig i verkligheten.
Huvudskillnaderna mellan de båda testprocedurerna
Från och med september 2017 kommer det gamla NEDC-laboratorietestet för bilar gradvis att ersättas av det nya WLTP-testet (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure). Här kan du se vad som skiljer de olika testerna exakt.
Testcykel för NEDC och WLTP
NEDC: En testcykel
WLTP: Dynamisk testcykel som är mer representativ för verklig körning
Testcykelns längd
NEDC: 20 minuter
WLTP: 30 minuter
Teststräcka
NEDC: 11 kilometer
WLTP: 23.25 kilometer
Körfaser
NEDC: 2 faster, 66% tätort och 34% landsväg
WLTP: 4 mer dynamiska faser, 52% tätort och 48% landsväg
Genomsnittshastighet
NEDC: 34 km/h
WLTP: 46.5 km/h
Maxhastighet
NEDC: 120 km/h
WLTP: 131 km/h
Inflytande av tillägggsutrustning
NEDC: Ingen inverkan på CO2 i NEDC testet
WLTP: Varje enskild bil mäts
Växlingspunkten
NEDC: Fasta växlingslägen
WLTP: Individuellt anpassade växlingspunkter
Test temperaturer
NEDC: Mätning vid 20-30°C
WLTP: Mätning vid 23°C, CO2 värdet korrigerat till 14°C
Varför är WLTP mer realistiskt?
WLTP introducerades för att lösa de problem som funnits med NEDC i flera decennier. Eftersom WLTP använder kördata från verkliga situationer och är designat för att spegla verkliga trafikförhållanden, ger det en mer realistisk bild av bilens prestanda. Det gör att konsumenterna bättre kan förutse bränsleförbrukning och utsläpp i sina dagliga körmönster.
Dessutom innebär den globala karaktären hos WLTP att resultaten kan användas för att jämföra bilar över olika marknader och regioner, vilket underlättar för bilköpare världen över att göra välinformerade val.
Effekten av övergången på bilindustrin
Övergången från NEDC till WLTP har inneburit en stor förändring för bilindustrin. Bilproducenter har behövt justera sina modeller och anpassa sig till de nya, striktare testkraven. Detta har också medfört en större transparens kring hur bilar presterar, och gjort det möjligt för tillverkare att visa hur deras fordon faktiskt fungerar under olika körförhållanden.
Det är viktigt att vara medveten om att WLTP fortfarande är ett laboratorietest och att faktiska körförhållanden kan påverka resultaten. Men tack vare den nya metoden är skillnaden mellan testresultat och verklighet betydligt mindre än vad den var med NEDC.
NEDC och WLTP markerar två viktiga stadier i utvecklingen av testmetoder för bilindustrin. Medan NEDC gav ett bra startskott för standardiserade utsläppstester, har WLTP tagit det till nästa nivå och bidragit till en mer hållbar och transparent framtid för bilar och miljö.