Under övergångsperioden från NEDC till WLTP som startade i september 2017, fortsätter bilar som godkänts före den tiden att ha CO2-värden som mäts med det gamla NEDC-testet. När en ny bil är certifierad enligt WLTP efter september 2017 kommer dess officiella fordonsdokument, CoC (certifikatet för överensstämmelse) att ha koldioxidutsläpp från både det nya laboratorietestet (WLTP) och den gamla.
Det betyder att efter september 2017, när övergången från det gamla NEDC-testet till WLTP görs, kan man komma över två olika värden för samma bil. Det här riskerar att vara ganska förvirrande, vilket gör det svårt att jämföra bilar. En väldigt viktig fråga är därför hur WLTP ska integreras i bilens dokumentation och annan konsumentinformation.
Policy rekommendationer
- ”One-shot” konsumentkommunikation den 1 januari 2019
För att upprätthålla öppenhet och jämförbarhet för konsumenter rekommenderar europeiska biltillverkare att EU och dess medlemsstater går till en ”one-shot” introduktion av WLTP i marknadskommunikation och annan konsumentinformation från och med 2019.
Före detta datum bör användningen av NEDC vara juridiskt bindande vid märkning.
Med tanke på övergångsperiodens komplexitet anser europeiska biltillverkare att denna enda skiftförändring i märkning skulle kunna göras från och med den 1 januari 2019 (som föreslagits av Europeiska kommissionen), med undantag för bilar i slotserie. För slutseriefordon krävs separata regler (t.ex. att behålla det befintliga systemet).
Transparent och fullständig konsumentinformation
För att vara så transparenta som möjligt mot konsumenterna vill tillverkarna tillhandahålla WLTP-baserad information via sina webbplatser och andra material från och med september 2017. Detta är särskilt viktigt för bilkonfiguratorer, vilka konsumenter kan hitta online.
För märkning används det specifika CO2-värdet för en enskild bil. För annan konsumentinformation och reklam bör dock olika koldioxid- och bränsleförbrukningsvärden användas (från bästa till sämsta fall för den annonserade bilen, vilket bättre motsvarar konsumenternas starkt divergerande körstilar).
Harmoniserad introduktion i hela Europa
Europeiska kommissionen har nyligen publicerat (icke juridiskt bindande) rekommendationer till medlemsstaterna om användningen av WLTP-bränsleförbrukning och CO2-värden.
Läs mer:
Övergången från NEDC till WLTP påminner mig om många andra förändringar i livet där det gamla möter det nya – det kan vara klurigt, förvirrande men också nödvändigt. Jag minns när jag själv bytte från en äldre teknik till en nyare i ett helt annat sammanhang och kände initialt en viss frustration över att behöva lära mig något nytt. Men över tid insåg jag värdet av förändringen. Här känns det som om industrin erkänner att även om övergången kan vara klumpig, så är det för konsumentens bästa. Jag uppskattar verkligen den ökade transparensen som WLTP kommer att medföra, men jag kan också förstå förvirringen det kan skapa i början. Jag skulle nog vilja ha en enkel jämförelseguide bredvid mig när jag kollar på bilar, åtminstone tills jag vänjer mig vid den nya standarden. Det hela påminner mig om vikten av att inte bara förändra, utan att också kommunicera dessa förändringar effektivt till de berörda.