De CO2-mål som biltillverkarna måste möta år 2021 bygger på det gamla NEDC-testet, den så kallade Nya europeiska körcykeln. Från införandet av det nya Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP) i september 2017 kommer WLTP-CO2-värden att översättas tillbaka till NEDC-ekvivalenta värden för att övervaka överensstämmelsen med de CO2-mål som fastställs av Europeiska unionen.
En ”korrelationsövning” genomfördes av Europeiska kommissionen för att bestämma hur värdena för nya bilar som mäts på WLTP-cykeln kommer att översättas tillbaka till NEDC-ekvivalenta värden för övervakning mot EU: s CO2-mål. Dessa korrelerade NEDC-värden kommer antingen att beräknas med hjälp av ett korrelationssimuleringsverktyg eller baserat på resultaten av det fysiska NEDC-testet.
Korrelationsverktyget har begränsningar som kan resultera i högre NEDC-CO2-värden. Om korrelationsverktyget inte bekräftar tillverkarens angivna koldioxidvärde eller verktyget inte kan hantera specifik teknik, kan CO2-värden från korrelationsövningen ersättas med fysiskt uppmätta värden med hjälp av NEDC.
Eftersom det här kommer att bli en uppdaterad version av NEDC (med stramare testinställningsförhållanden) kommer nya bilar som är typgodkända enligt WLTP att ha WLTP-CO2-värden samt högre (uppdaterade) NEDC-CO2-värden jämfört med nuvarande NEDC.
Läs mer: