Den globala fordonsindustrin har under de senaste åren genomgått betydande förändringar när det gäller hur bränsleförbrukning och utsläpp från fordon mäts och rapporteras. En central del av denna förändring är införandet av WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure), en standard som har ersatt den tidigare NEDC (New European Driving Cycle). En av de mest framstående aspekterna av WLTP är dess mer realistiska testförhållanden, som är utformade för att ge en bättre representation av verklig körning. Denna guide utforskar de specifika testförhållandena i WLTP och varför de är viktiga för att förstå fordonsprestanda.
Bakgrund: varför WLTP ersatte NEDC
NEDC, som introducerades på 1980-talet, var den tidigare standarden för att mäta bränsleförbrukning och utsläpp i Europa. Även om den var användbar i sin tid, blev det alltmer uppenbart att NEDC-testcykeln inte längre representerade modern körning eller fordonsteknologi. Resultaten från NEDC-testet tenderade att vara optimistiska och speglade inte de faktiska förhållandena som förare upplever på vägarna. För att åtgärda detta behov introducerades WLTP, en metod som tar hänsyn till mer varierade och realistiska körförhållanden.
Vad är WLTP?
WLTP är en global standardiserad testprocedur som utvecklats av FN:s ekonomiska kommission för Europa (UNECE). Den används för att mäta bränsleförbrukning, koldioxidutsläpp och andra förorenande utsläpp från lätta fordon, inklusive personbilar och lätta lastbilar. WLTP är utformad för att bättre spegla den faktiska körningen som förare upplever, genom att inkludera en bredare variation av testscenarier och mer noggranna mätmetoder.
WLTP:s testförhållanden: en djupdykning
För att förstå hur WLTP uppnår mer realistiska resultat är det viktigt att granska de specifika testförhållandena som används i denna procedur. Dessa testförhållanden omfattar flera olika aspekter av körning som påverkar bränsleförbrukning och utsläpp.
Fyra olika körfaser
En av de mest betydande förbättringarna i WLTP är införandet av fyra olika körfaser som simulerar olika typer av körning: låg, medelhög, hög och extra hög hastighet. Varje fas representerar en specifik körsituation, från stadskörning till motorvägskörning, och inkluderar variationer i acceleration, inbromsning och hastighet.
- Låg hastighet: Simulerar körning i stadsmiljöer med många stopp och start, lägre hastigheter och frekvent acceleration och inbromsning.
- Medelhög hastighet: Representerar körning i stadsnära områden och förorter, med något högre hastigheter och färre stopp.
- Hög hastighet: Simulerar körning på landsvägar med högre genomsnittlig hastighet och längre sträckor mellan stopp.
- Extra hög hastighet: Avser motorvägskörning med de högsta hastigheterna i testcykeln, vilket speglar förhållanden som ofta inte beaktades i NEDC.
Dessa faser säkerställer att testet täcker ett brett spektrum av körförhållanden, vilket gör resultaten mer representativa för verklig användning.
Temperaturstandardisering
WLTP utförs vid en standardiserad temperatur på 23 °C. Detta är viktigt eftersom temperaturen kan påverka motorprestanda, bränsleförbrukning och utsläpp. Genom att hålla temperaturen konstant säkerställs att resultaten är jämförbara och inte påverkas av väderförhållanden.
Kallstart och motoruppvärmning
Till skillnad från NEDC, inkluderar WLTP en kallstartfas i sitt testförfarande. Detta innebär att fordonets motor startas från ett kallt tillstånd, vilket är mer representativt för verklig körning, särskilt i kallare klimat. Kallstarten påverkar bränsleförbrukningen och utsläppen, särskilt under de första minuterna av körningen, och är därför en viktig del av en realistisk bedömning.
Högre genomsnittshastigheter och längre testcykel
WLTP inkluderar högre genomsnittshastigheter och en längre testcykel jämfört med NEDC. Testcykeln pågår i ungefär 30 minuter och täcker en total sträcka på 23,25 km, vilket är mer än dubbelt så långt som NEDC 11 km. Den högre genomsnittshastigheten och den längre testtiden gör att WLTP bättre återspeglar verklig körning, där fordon ofta körs under längre sträckor och med högre hastigheter.
Variation i belastning och extrautrustning
WLTP tar också hänsyn till olika fordonsspecifikationer och extrautrustning som kan påverka bränsleförbrukning och utsläpp. Detta inkluderar vikten av fordonet, aerodynamiska tillbehör, däcktyp och andra faktorer som kan variera mellan olika fordon och påverka testresultaten. Genom att beakta dessa variabler får konsumenterna en mer exakt bild av hur ett specifikt fordon kommer att prestera i verkligheten.
Varför är dessa testförhållanden viktiga?
De förbättrade testförhållandena i WLTP har flera viktiga konsekvenser för både konsumenter och biltillverkare:
Mer realistiska och pålitliga resultat
Eftersom WLTP är utformat för att bättre spegla verkliga körförhållanden, ger det mer realistiska och pålitliga resultat när det gäller bränsleförbrukning och utsläpp. Konsumenter kan lita mer på de siffror som presenteras, vilket gör det enklare att jämföra olika fordon och göra mer informerade beslut vid köp.
Ökad transparens och konsumentmedvetenhet
De mer detaljerade och varierade testförhållandena i WLTP bidrar till ökad transparens när det gäller fordonsprestanda. Konsumenterna får en bättre förståelse för hur ett fordon kommer att bete sig under olika körförhållanden, vilket gör att de kan välja ett fordon som bäst passar deras körstil och behov.
Anpassning till moderna fordonsteknologier
Moderna fordon är mer tekniskt avancerade och mångsidiga än de fordon som fanns när NEDC utvecklades. WLTP:s mer komplexa och noggranna testmetoder är bättre anpassade till dessa nya teknologier, inklusive hybrider, elektriska fordon och fordon med olika typer av drivlinor. Detta gör det möjligt att mer rättvist och exakt bedöma prestandan hos olika fordonstyper.
Påverkan på fordonsbeskattning och miljöregler
I många länder används resultaten från WLTP för att bestämma fordonsskatter och miljöregleringar. Genom att använda mer realistiska testförhållanden kan regeringar och tillsynsmyndigheter sätta mer rättvisa och effektiva skatte- och regleringsramar som uppmuntrar till köp av mer miljövänliga fordon.
Framtida utveckling av testförhållanden
Även om WLTP representerar en stor förbättring jämfört med tidigare teststandarder, finns det fortfarande utrymme för ytterligare utveckling:
Integration av RDE-tester
RDE (Real Driving Emissions) är en kompletterande testmetod som mäter utsläpp under verkliga körförhållanden, utanför laboratoriet. Den fortsatta utvecklingen och integrationen av RDE-tester tillsammans med WLTP kan bidra till ännu mer realistiska och pålitliga resultat.
Anpassning till nya drivteknologier
Med ökningen av elektriska fordon och andra alternativa drivlinor behöver WLTP och framtida teststandarder fortsätta att utvecklas för att korrekt bedöma prestanda och miljöpåverkan hos dessa nya teknologier.
Global harmonisering och standardisering
En fortsatt global harmonisering av teststandarder, inklusive WLTP, skulle kunna underlätta jämförelsen mellan fordon på olika marknader och göra det enklare för biltillverkare att uppfylla globala miljökrav.
Slutsats
WLTP har infört mer realistiska och noggranna testförhållanden som bättre speglar de verkliga förhållandena på vägarna. Genom att inkludera varierade körfaser, högre hastigheter, längre testcykler och en mer detaljerad bedömning av olika faktorer, erbjuder WLTP en mer pålitlig och transparent bild av fordonens bränsleförbrukning och utsläpp. Detta hjälper konsumenter att göra mer informerade val och främjar utvecklingen av mer effektiva och miljövänliga fordon.