De CO2-mål som biltillverkarna måste möta 2021 bygger på det gamla NEDC-testet, den så kallade nya europeiska körcykeln. Från införandet av det nya WLTP-testet i september 2017 kommer WLTP-CO2-värden att översättas tillbaka till NEDC-ekvivalenta värden för att övervaka efterlevnaden av de CO2-mål som fastställts av Europeiska unionen
En ”korrelationsövning” genomfördes av Europeiska kommissionen för att bestämma hur värdena för nya bilar som mäts i WLTP-cykeln kommer att översättas tillbaka till NEDC-ekvivalenta värden för övervakning mot EU: s CO2-mål. Med tanke på att Europeiska kommissionen har skärpt testförhållandena för NEDC kommer det att bli mer utmanande för tillverkarna att uppfylla sina mål.
En jämförelse av nya WLTP-CO2-värden och NEDC-CO2-värden under övergångsperioden från NEDC till WLTP kommer att ligga till grund för Europeiska kommissionen att beräkna WLTP-specifika mål för 2020. Dessa reviderade mål krävs enligt EU-lagstiftningen som ”jämförbara mål” till dagens CO2-mål baserade på NEDC-testet.
Från år 2020 börjar medlemsstaterna och Europeiska kommissionen övervaka WLTP-värdena för nya bilar mot tillverkarnas nya CO2-målvärden baserat på WLTP-testet (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test).
Bra med nån som tar upp det här med körcykler och testcykler. Det har ju hittills varit rena djungeln. Bra med nån som reder ut detta på ett förståeligt sätt.