De CO2-mål som biltillverkarna måste möta 2021 bygger på det gamla NEDC-testet, den så kallade nya europeiska körcykeln. Från införandet av det nya WLTP-testet i september 2017 kommer WLTP-CO2-värden att översättas tillbaka till NEDC-ekvivalenta värden för att övervaka efterlevnaden av de CO2-mål som fastställts av Europeiska unionen
En ”korrelationsövning” genomfördes av Europeiska kommissionen för att bestämma hur värdena för nya bilar som mäts i WLTP-cykeln kommer att översättas tillbaka till NEDC-ekvivalenta värden för övervakning mot EU: s CO2-mål. Med tanke på att Europeiska kommissionen har skärpt testförhållandena för NEDC kommer det att bli mer utmanande för tillverkarna att uppfylla sina mål.
En jämförelse av nya WLTP-CO2-värden och NEDC-CO2-värden under övergångsperioden från NEDC till WLTP kommer att ligga till grund för Europeiska kommissionen att beräkna WLTP-specifika mål för 2020. Dessa reviderade mål krävs enligt EU-lagstiftningen som ”jämförbara mål” till dagens CO2-mål baserade på NEDC-testet.
Från år 2020 börjar medlemsstaterna och Europeiska kommissionen övervaka WLTP-värdena för nya bilar mot tillverkarnas nya CO2-målvärden baserat på WLTP-testet (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test).
Läs mer:
Bra med nån som tar upp det här med körcykler och testcykler. Det har ju hittills varit rena djungeln. Bra med nån som reder ut detta på ett förståeligt sätt.