Det nya WLTP-testet (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test) är en ny och robust testcykel för personbilar och lätta lastbilar, och har därför högre (men mer realistiska) värden för CO2 och bränsleförbrukning.
- Före september 2017 hade alla bilar koldioxidvärden baserat på det gamla NEDC-testet (den nya europeiska körcykeln).
- Under övergångsperioden från NEDC till WLTP som startade i september 2017, fortsätter bilar som godkänts före dess att fortsätta att ha CO2-värden som mäts under NEDC-testet.
- När en ny biltyp är certifierad enligt WLTP efter september 2017 kommer emellertid dess officiella fordonsdokument, CoC (certifikatet för överensstämmelse) att få koldioxidutsläpp från både det nya labbtestet och den gamla.
- Från och med september 2018 måste alla nya bilar ha WLTP-CO2-värden
Det innebär att efter september 2017, när övergången från NEDC till WLTP görs, kan man erhålla två olika värden för samma bil. Det här riskerar att vara ganska förvirrande, vilket gör det svårt att jämföra bilar.
En väldigt viktig fråga är därför hur WLTP ska integreras i bil och annan dokumentation.