World Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP) är en global standard för att mäta fordons bränsleförbrukning, koldioxidutsläpp och förorenande utsläpp. Det infördes för att ersätta den äldre NEDC-cykeln (New European Driving Cycle) och för att ge en mer realistisk bild av fordons prestanda under verkliga körförhållanden.
Vad är WLTP?
WLTP står för World Harmonized Light Vehicle Test Procedure och är en testcykel som utvecklades av FN:s ekonomiska kommission för Europa (UNECE). Syftet med WLTP är att skapa en enhetlig och mer realistisk metod för att mäta bilars bränsleförbrukning och utsläpp. Testet inkluderar olika körförhållanden, såsom stadskörning, landsvägskörning och motorvägskörning, för att bättre reflektera verkliga körmönster.
Skillnader mellan WLTP och NEDC
NEDC, som har använts sedan 1980-talet, kritiserades för att ge alltför optimistiska siffror eftersom det inte speglade verklig körning.
WLTP skiljer sig från NEDC genom att inkludera:
- Längre testcykel: WLTP-cykeln är längre och innehåller fler stopp och startsekvenser.
- Högre medelhastigheter: Medelhastigheten under WLTP-testet är högre än i NEDC, vilket ger en mer realistisk bild av bränsleförbrukningen.
- Mer dynamisk körning: WLTP-cykeln inkluderar mer varierade körförhållanden, vilket innebär att accelerationer och decelerationer är mer representativa för verklig körning.
Testförfarandet
Under WLTP-testet körs bilen på en rullande landsväg (en dynamometer) under en fördefinierad cykel som består av fyra olika faser: låg, medel, hög och extra hög hastighet. Varje fas representerar olika typer av körförhållanden och inkluderar en blandning av stopp, accelerationer och körning vid konstant hastighet.
- Låg hastighet: Simulerar stadskörning med många stopp och låg hastighet.
- Medelhastighet: Inkluderar körning på landsvägar med måttlig hastighet.
- Hög hastighet: Representerar körning på landsvägar och motorvägar med högre hastighet.
- Extra hög hastighet: Simulerar motorvägskörning med hög hastighet och snabba accelerationer.
Fordonets konfiguration
För att säkerställa att testresultaten är representativa, måste fordonet testas i en standardiserad konfiguration. Detta inkluderar att använda standarddäck, korrekt däcktryck och en standardiserad last. Dessutom beaktas fordonets aerodynamik, rullmotstånd och vikt under testet.
Effekter på tillverkare och konsumenter
Införandet av WLTP har påverkat både bilindustrin och konsumenterna. Tillverkarna måste nu se till att deras fordon uppfyller de strängare kraven, vilket kan innebära ytterligare kostnader för forskning och utveckling. För konsumenterna innebär det att de får mer realistiska siffror för bränsleförbrukning och utsläpp, vilket kan påverka deras köpbeslut.
Sammanfattning
WLTP är en viktig utveckling inom fordonsindustrin som syftar till att ge en mer realistisk bild av bränsleförbrukning och utsläpp. Genom att inkludera en bredare variation av körförhållanden och en mer dynamisk testcykel, erbjuder WLTP mer tillförlitliga data för både tillverkare och konsumenter.