WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) är en global standard för att mäta bränsleförbrukning, koldioxidutsläpp och andra föroreningar från personbilar och lätta kommersiella fordon. Denna standard har utvecklats för att ge mer realistiska och tillförlitliga data om fordonens prestanda under verkliga körförhållanden. För att fullt ut förstå WLTP och dess betydelse är det viktigt att förstå de testcykler och villkor som används i denna procedur. I denna text går vi igenom vad WLTP innebär, hur testcyklerna är utformade och vilka villkor som används för att säkerställa att testresultaten speglar verklig körning.
Vad är WLTP?
WLTP är ett globalt harmoniserat testförfarande som introducerades för att ersätta den tidigare NEDC-standarden (New European Driving Cycle). NEDC, som introducerades på 1980-talet, kritiserades alltmer för att inte spegla moderna körförhållanden, vilket ledde till skillnader mellan officiella utsläppssiffror och verkliga utsläpp från bilar. WLTP utvecklades som ett svar på dessa brister och syftar till att ge en mer korrekt och realistisk mätning av hur fordon presterar under verkliga förhållanden.
WLTP täcker en bredare variation av körsituationer och tar hänsyn till olika faktorer som fordonets vikt, aerodynamik, däcktyp och till och med tillval som påverkar energiförbrukningen, som luftkonditionering och uppvärmning. Genom att göra detta ger WLTP en mer exakt bild av bränsleförbrukning och utsläpp, vilket är avgörande för att uppfylla miljökrav och informera konsumenterna.
Hur WLTP-testcykler är utformade
En central del av WLTP är dess testcykler, som har utformats för att bättre återspegla verkliga körförhållanden jämfört med tidigare metoder. Dessa testcykler omfattar ett brett spektrum av körsituationer, från stadskörning till motorvägskörning, och är uppdelade i fyra olika faser baserade på genomsnittlig hastighet: låg, medelhög, hög och extra hög.
Låg hastighet
Denna fas representerar körning i stadsmiljö med frekventa start- och stopp-situationer, låg genomsnittlig hastighet och låg motorbelastning. Under denna fas testas fordonet på hur det hanterar korta avstånd, trafikljus och långsam trafik. Eftersom denna fas liknar typiska stadskörförhållanden, ger den insikt i hur bilen presterar i tät trafik och hur effektivt dess motor och emissionssystem hanterar dessa förhållanden.
Medelhög hastighet
Den medelhöga fasen simulerar körning i förortsmiljö eller på landsvägar, där hastigheterna är högre och körningen är mer konsekvent än i stadskörning. Här testas fordonets förmåga att bibehålla stabilitet och effektivitet under lättare belastning och längre distanser. Denna fas inkluderar också mindre accelerationer och inbromsningar, vilket ger en god indikation på fordonets bränsleekonomi under dessa förhållanden.
Hög hastighet
Den höga hastighetsfasen representerar körning på större landsvägar och motorvägar, där fordonet kör i högre hastigheter och med jämnare accelerationer och inbromsningar. Detta testsegment fokuserar på hur bilen presterar vid höga hastigheter och under större motorbelastningar, vilket är viktigt för att förstå hur effektivt fordonet hanterar bränsleförbrukning och utsläpp när det körs på motorvägar.
Extra hög hastighet
Den extra höga hastighetsfasen är avsedd att simulera motorvägskörning i höga hastigheter, med längre perioder av konstant hastighet och kraftiga accelerationer. Denna fas är särskilt relevant för prestandafordon och för att bedöma bränsleförbrukningen under körning vid höga hastigheter, som ofta kan vara betydligt högre än vid stadskörning eller förortskörning.
Testvillkor i WLTP
Förutom att inkludera realistiska körförhållanden i sina testcykler, specificerar WLTP även olika villkor under vilka testerna måste genomföras. Dessa villkor är utformade för att säkerställa att testresultaten är konsekventa och speglar verkliga användningssituationer.
Temperatur
Testerna i WLTP genomförs vid en standardiserad temperatur på 23 grader Celsius, vilket ligger nära genomsnittliga temperaturer i många regioner. Detta är en viktig förändring från NEDC, som utförde tester vid 20 grader Celsius. Denna justering hjälper till att bättre spegla verkliga klimatförhållanden och deras påverkan på bränsleförbrukning och utsläpp.
Fordonets utrustning och vikt
WLTP tar hänsyn till hur fordonets utrustning och vikt påverkar dess prestanda. Under testen är det obligatoriskt att inkludera fordonets fulla utrustningspaket, inklusive alla tillval som kan påverka energiförbrukningen, såsom större hjul, takräcken, eller tyngre interiörer. Detta ger en mer exakt representation av hur fordonet kommer att prestera när det används av konsumenten, snarare än en idealiserad version utan extra tillval.
Däck och rullmotstånd
Däckens rullmotstånd spelar en avgörande roll i bränsleförbrukningen, och därför är detta en viktig faktor i WLTP. Under testen används däck som är representativa för de som konsumenten sannolikt kommer att använda, och rullmotståndet mäts noggrant för att säkerställa att resultaten är korrekta och realistiska. Detta innebär att biltillverkare måste optimera sina däck för att både ge bra prestanda och låg bränsleförbrukning.
Start och stopp-teknologi
Många moderna fordon är utrustade med start och stopp-teknologi, som automatiskt stänger av motorn när bilen står stilla för att spara bränsle. WLTP tar hänsyn till denna teknik under sina tester, vilket innebär att fordonets förmåga att snabbt starta om motorn och hur effektivt detta system fungerar också bedöms. Detta ger en mer realistisk bild av hur bränsleeffektiviteten påverkas av dessa system under verklig körning.
Utsläppsnivåer
En annan viktig aspekt av WLTP är hur den mäter utsläppsnivåer, inklusive koldioxid (CO2), kväveoxider (NOx), partiklar och kolväten (HC). Under WLTP-cyklerna mäts dessa utsläpp noggrant för att säkerställa att fordonet uppfyller de fastställda utsläppsgränserna under alla körförhållanden. Detta har lett till utveckling av mer sofistikerade emissionskontrollsystem som kan hantera de varierande förhållandena som testas under WLTP.
Fördelar med WLTP jämfört med tidigare standarder
WLTP har flera fördelar jämfört med den tidigare NEDC-standarden, särskilt när det gäller att ge mer realistiska och användbara data för konsumenter, tillverkare och lagstiftare.
Realistiska testförhållanden
En av de största fördelarna med WLTP är att den bättre återspeglar verkliga körförhållanden. Genom att inkludera en bredare variation av körsituationer och faktorer som påverkar prestandan, ger WLTP en mer exakt bild av hur fordonet kommer att prestera i konsumentens vardag. Detta hjälper konsumenterna att göra mer informerade val och säkerställer att tillverkarna designar fordon som är mer effektiva och miljövänliga under verkliga förhållanden.
Tydligare information för konsumenter
WLTP ger också mer detaljerad och tillförlitlig information till konsumenterna om fordonets bränsleförbrukning och utsläpp. Med mer realistiska testresultat kan konsumenterna bättre förstå hur deras bil kommer att prestera och göra val som är både ekonomiskt och miljömässigt hållbara. Detta ökar också förtroendet för de uppgifter som biltillverkare tillhandahåller.
Drivkraft för teknisk innovation
Genom att ställa högre krav på fordonens prestanda under verkliga förhållanden, har WLTP drivit på teknisk innovation inom bilindustrin. Tillverkare har behövt utveckla mer avancerade motorer, emissionskontrollsystem, och andra teknologier för att uppfylla de nya kraven, vilket i sin tur har lett till fordon som är mer effektiva och har lägre miljöpåverkan.
Slutsats
WLTP har revolutionerat hur bränsleförbrukning och utsläpp mäts och rapporteras inom bilindustrin. Genom att införa mer realistiska testcykler och specifika villkor har WLTP gjort det möjligt för konsumenter att få en mer exakt bild av hur deras fordon presterar under verkliga körförhållanden. Detta har inte bara förbättrat konsumentinformation och säkerställt att fordonen uppfyller moderna utsläppskrav, utan också drivit på teknisk innovation inom fordonsdesign och prestanda.
Denna förändring innebär att framtidens fordon kommer att vara bättre anpassade till verkliga körförhållanden, mer bränsleeffektiva och mer miljövänliga, vilket är avgörande för att möta de globala utmaningarna med klimatförändringar och luftkvalitet. WLTP representerar därmed ett viktigt steg framåt mot en mer hållbar och transparent bilindustri.