WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) är en global standard som införts för att mäta fordonens prestanda, inklusive bränsleförbrukning, koldioxidutsläpp och räckvidd. Denna standard har ersatt den tidigare NEDC (New European Driving Cycle) och syftar till att ge en mer realistisk och tillförlitlig bild av hur fordon presterar under verkliga körförhållanden. För att förstå hur WLTP fungerar och dess betydelse för både tillverkare och konsumenter är det viktigt att känna till testparametrarna och metoderna som används. Denna text ger en djupgående genomgång av dessa aspekter och förklarar hur de påverkar fordonsvärderingen.
Vad är WLTP och varför infördes det?
WLTP utvecklades för att ersätta NEDC, en standard som ansågs föråldrad och otillräcklig för att spegla moderna körförhållanden. NEDC-testet introducerades på 1980-talet och blev snabbt den europeiska standarden för att mäta bränsleförbrukning och utsläpp. Men eftersom testet utfördes under mycket specifika och ibland orealistiska förhållanden, var det vanligt att fordonens prestanda i verkligheten avvek betydligt från de officiella siffrorna.
För att åtgärda dessa brister och ge en mer rättvisande bild av fordonens prestanda, infördes WLTP. Denna nya standard tar hänsyn till en bredare uppsättning variabler och körprofiler, vilket gör resultaten mer representativa för verklig körning.
Testparametrar under WLTP
WLTP använder ett mer komplext och omfattande testförfarande än sin föregångare.
Här är några av de viktigaste testparametrarna som används för att mäta fordonens prestanda:
Hastighetsprofiler
Till skillnad från NEDC, som använde en enkel hastighetsprofil, inkluderar WLTP fyra olika hastighetsprofiler: låg, medelhög, hög och extra hög. Dessa profiler simulerar olika typer av körning, från stadstrafik till motorvägskörning, och ger en mer komplett bild av fordonets prestanda under olika körförhållanden.
- Låg hastighet: Simulerar stadskörning med frekventa stopp och starter.
- Medelhög hastighet: Representerar körning i förortsområden med måttlig trafik.
- Hög hastighet: Avspeglar körning på landsvägar med högre hastigheter.
- Extra hög hastighet: Simulerar motorvägskörning med mycket höga hastigheter.
Dessa olika hastighetsprofiler bidrar till att ge en mer realistisk uppfattning om hur ett fordon presterar i olika miljöer.
Körsträcka och varaktighet
WLTP-testet omfattar en total körsträcka på 23,25 kilometer, vilket är längre än den sträcka som användes i NEDC-testet. Testet tar totalt 30 minuter att genomföra och inkluderar mer varierade hastighetssegment och längre perioder av acceleration och inbromsning. Detta speglar bättre de förhållanden som en förare kan möta under verklig körning.
Temperatur
Temperatur är en viktig parameter som påverkar fordonets prestanda, särskilt när det gäller bränsleförbrukning och utsläpp. I WLTP-testet genomförs mätningarna vid en temperatur på 14 grader Celsius, vilket är närmare den genomsnittliga temperaturen i många europeiska länder. Detta är en mer realistisk temperatur än de 20–30 grader Celsius som användes under NEDC-testet och som ofta gav fördelaktiga resultat för bränsleförbrukningen.
Last och fordonsvikt
Under WLTP beaktas också den extra vikt som tillkommer genom fordonets utrustning och passagerare. Detta innebär att fordonet testas i en mer realistisk konfiguration, inklusive tillval som påverkar vikten, såsom panoramatak, större hjul och extra säkerhetssystem. Denna viktjustering gör att resultaten bättre återspeglar den faktiska energiförbrukningen och utsläppen under verklig körning.
Användning av elektriska system
WLTP tar hänsyn till användningen av fordonets elektriska system, såsom luftkonditionering, värmesystem och infotainmentsystem. Dessa system kan ha en betydande inverkan på energiförbrukningen, särskilt i elbilar och laddhybrider. Genom att inkludera dessa faktorer ger WLTP en mer realistisk bild av hur energiförbrukningen påverkas under normal användning.
Metoder som används i WLTP
För att säkerställa att resultaten är så representativa som möjligt, använder WLTP en rad olika metoder för att mäta fordonens prestanda:
Dynamometer
Precis som i NEDC använder WLTP en dynamometer, vilket är en typ av rullande väg, för att simulera körning under kontrollerade förhållanden. Dynamometern är kalibrerad för att motstå fordonets rörelser på ett sätt som speglar verklig vägkörning. Detta gör det möjligt att exakt mäta bränsleförbrukning, koldioxidutsläpp och energianvändning.
Körmönster
Under WLTP körs fordonet enligt ett förutbestämt körmönster som inkluderar olika accelerationer, inbromsningar och hastighetshållningar. Detta körmönster är utformat för att simulera verklig körning så noggrant som möjligt och ger en mer realistisk bild av hur fordonet presterar i olika situationer.
Mätning av bränsle- och energiförbrukning
Bränsleförbrukningen och energianvändningen mäts noggrant under hela testcykeln. I bensin- och dieseldrivna fordon mäts den mängd bränsle som används, medan i elbilar och laddhybrider mäts den mängd energi som förbrukas från batteriet. Dessa mätningar används för att beräkna fordonets bränsleekonomi och koldioxidutsläpp, samt för att fastställa räckvidden för elbilar.
Beräkning av koldioxidutsläpp
WLTP inkluderar en exakt beräkning av fordonets koldioxidutsläpp baserat på den uppmätta bränsleförbrukningen. Detta är särskilt viktigt i Europa, där fordonsskatten ofta är kopplad till koldioxidutsläppen. Genom att ge mer realistiska siffror hjälper WLTP till att säkerställa att fordonen beskattas rättvist och i linje med deras faktiska miljöpåverkan.
Effekter av WLTP på bilindustrin och konsumenter
Övergången till WLTP har haft flera viktiga effekter på bilindustrin och konsumenterna:
Strängare utsläppsregler och skärpta krav
Med de mer krävande testförhållandena under WLTP har många fordon visat sig ha högre bränsleförbrukning och utsläpp än vad som tidigare rapporterats under NEDC. Detta har lett till att tillverkare har behövt anpassa och förbättra sina fordon för att uppfylla de strängare utsläppskraven, vilket har drivit på innovation inom motor- och drivlineteknik samt fordonsdesign.
Ökad transparens och bättre jämförelsemöjligheter
För konsumenterna har WLTP inneburit ökad transparens och bättre möjligheter att jämföra olika fordon. Eftersom resultaten nu bättre speglar verklig körning, kan konsumenter fatta mer informerade beslut baserat på hur fordonen faktiskt presterar i vardagen.
Justering av fordonspriser och skatter
Eftersom WLTP ofta visar högre utsläppsvärden än NEDC, har detta lett till förändringar i fordonsbeskattning och prissättning i många länder. Fordon med högre koldioxidutsläpp kan nu beskattas högre, vilket har påverkat konsumenternas val och tillverkarnas prissättningsstrategier.
Slutsats
WLTP representerar en betydande förbättring jämfört med den tidigare NEDC-standarden genom att erbjuda mer realistiska och tillförlitliga mätningar av fordonens prestanda. Genom att ta hänsyn till ett bredare spektrum av testparametrar och använda mer avancerade mätmetoder, ger WLTP en mer korrekt bild av bränsleförbrukning, koldioxidutsläpp och energianvändning. Detta har haft viktiga konsekvenser för både bilindustrin och konsumenterna, och säkerställer att framtidens fordon är både mer effektiva och bättre anpassade till verkliga körförhållanden.