De flesta EU-medlemsstater tillämpar för närvarande någon form av koldioxidskatt på registrering och / eller ägande av bilar. Dessa skattesystem baseras på koldioxidvärdena från laboratorietestet, vilket finns på bilens intyg om överensstämmelse.
Flyttningen till det nya WLTP-testet bör inte påverka fordonsskatten negativt genom att öka kostnaderna för konsumenterna. Tillsammans påverkas inte fordonets prestanda av övergången till WLTP. WLTP kommer dock att resultera i ett högre g / km CO2-värde för ett specifikt fordon jämfört med NEDC, helt enkelt för att det är strängare än det gamla testet.
Policy rekommendationer
- WLTP ska inte påverka fordonets beskattning negativt
Europeiska kommissionen borde klargöra medlemsstaterna att övergången till WLTP inte skulle påverka fordonsskatten negativt genom att öka kostnaderna för konsumenterna.
De nationella regeringarna bör också anpassa sina beskattningssystem, eftersom WLTP kommer att leda till ett högre CO2-värde för samma fordon jämfört med NEDC. Om de inte gör det, kommer införandet av det nya testförfarandet att öka konsumenternas ekonomiska börda.
Läs mer: